Sunday, July 14, 2013

Ini Blog perempuan:Resepi masakan 2 hari berbuka puasa(kacang Pool Hajah dan Nasi tomato ayam Masak merah)

Kali ni aku macam sedikit rajin untuk berlatih menjadi suri rumah.Makanya,siap amek cuti 3 hari okeh untuk duduk rumah tolong mak masak untuk berbuka.Mithali tak?Muahaha

Untuk berbuka day 1,masak ayam sambal je.Tapi tak amek gambar malas.hahaha

Berbuka day two aku buat Kacang Pool.Bagi orang-orang luar Johor,kacang pool ni adalah makanan yang khusus di JB,kat Batu Pahat pun takde.Resepi dapat dari kawan aku,Sa'dah(thanks babe..mmuahh),tapi aku modify sikit sebab nak makan dengan roti Jala,so aku buat dia kering ala-ala rendang.Oleh sebab resepi dah ejas sikit-sikit,makanya aku tukar tajuk dia Kacang Pool Hajah,instead of Kacang Pool Haji yang femes kt JB tu.

Ini la rupanya bendalah ni

Bahan(untuk 2-4 orang)

Kacang Pool.Aku pakai setengah tin je.Buang air dia dan hancurkan


ada kt kedai runcit.

2.Daging cincang.Aku pakai brand Ramly.1 paket ada 2 kan,guna 1 je
3.Serbuk kari 1 sudu-Bancuh dengan air
4.Cili boh/cili giling/cili kering yang direbus-Aku pakai 2 sudu je
4.Sos Black Pepper(takde dalam resepi asal,aku tambah 2 sudu nak bagi pedas)
5.Bawang besar-Potong Dadu
6.bawang putih-hiris
7.Limau nipis

Cara-caranya
1.Panaskan minyak masak
2.Masukkan bawang putih dengan bawang besar.Kacau sampai agak-agak layu di tasik madu.Ceh jadik lagu pulak
3.Masukkan serbuk kari,dagung cincang dan air la ikut suka jadik cmne.Macam aku nak buat pekat aku bubuh air sikit je,tapi kalau rupa beliau asal memang agak berkuah
4.Agak-agak daging dah empuk,campakla kacang tu dalam kuali.Tambah garam dan sos black pepper,tunggu sampai mendidih.barulah kompem salmonella mati.hehe
5.Letak dalam plate dan perah limau nipis
5.Dah siap hidangkan pada ibu anda.Jika beliau tak komplen kurang garam ke,tawar hebeh ke,maknanya lepas la tu.Alhamdulillah


Resepi day 2:

Nasi tomato dan ayam masak merah


Terliur tak?Tulah,siapa suruh tengok time puasa kan

Resepi nasi tomato(2-4 orang)

1.Beras Faiza Herbal Ponni Taj Mahal.Tapi ikut la beras apa ada kat rumah kan.Aku pakai beras apa yang ada je( 1 1/2 cawan)
2.Air(4 cawan-->ikut beras)
3.4 bijik bawang merah(dihiris)
4.1 inci halia(dimayang)
5.1ulas bawang putih(cincang halus)
6.1 cawan susu sejat,bukan krimer sejat.Jangan tertukar.Kang manis gila jangan salahkan aku
7.setengah botol sos tomato
8.Bunga lawang
9.Kulit kayu manis
10.Daun Pandan-->sehelai je.bukan nak buat hutan hujan tropika pun dalam tu
11.Garam
12.Marjerin Planta-->tak kisah la majerin apa pun

Cara masak

1.Panaskan majerin sampai cair
2.Campak bawang merah dan bawang putih.Kacau sampai naik bau.Bau tumis tau,bukan bau kentut.Hahahaha
3.Campak Halia,bunga lawang,kulit kayu manis,kacau sampai naik bau
4.Masukkan sos tomato dan susu sejat.Kacau sampai sebati dan mendidih
5.Now,Masukkan beras yang telah dibasuh dan ditos ke dalam periuk nasi,baru masukkan bendalah yang korang masak tadi.Tambahkan garam dan air.Kacau sebati
6.Masukkan daun pandan
7.Masak la nasi macam biasa
8.Dah masak,balik-balikkan atas dan bawah bagi sekata.

Ayam Masak Merah

1.Ayam ikut suka la banyak mana.Tapi aku pakai agak-agak untuk 4 orang makan la.-->gaul dengan garam dan kunyit,Goreng tapi jangan sampai masak sangat.
2.Cili Kisar/cili boh/cili giling-3 sudu
3.Sos Tomato dan sos cili-Ikut suka,kalau nak pekat guna lebih la
4.Bahan kisar-sebijik bawang besar,2 ulas bawang putih,seinci halia,sebatang serai yang dipotong kecik-kecik
5.Bawang besar-dipotong halus
6.Garam dan gula secukup rasa
7.Asam Keping sekeping je

Cara Masak:
1.Panaskan minyak dalam kuali.Campak bahan kisar.Tunggu sampai naik bau,jangan sampai hangit pulak
2.Masukkan cili kisar tadi.Tambah air sikit la bagi tak lekat,Tunggu sampai naik bau
3.Agak-agak dah naik bau.Tambah sos cili dan sos tomato.Ikut suka.Agak-agak pekat sangat tambah la air balik kan.Tapi jangan sampai melimpah dari kuali pulak.
4.Masukkan la ayam yang separa goreng tadi.Kali ni masak betul-betul bagi membunuh Salmonella yang merupakan bakteria semulajadi di dalam daging.Tak kira lembu/ayam/rusa sekalipun.
5.Campak asam,garam dan gula.Seimbangkan rasa biar takdelah manis sangat ke,tawar sangat ke.
6.Campak bawang besar yang dihiris bagi comel sikit
7.Kalau ada kacang peas pun letak la,bagi lawa presentation.Menangis Rozita Che Wan wa cakap lu.Ingat dia sorang je ke orang cantik yang reti masak?
8.Siap untuk dihidang bersama nasi tomato.Kali ni sajikan kepada bakal Mak mertua,kalau dalam seminggu boypren ko tak mintak putus atas alasan keluarga tidak merestui,maka sedaplah masakan korang tu.

Itu saja resepi ringkas saya untuk berbuka,renung-renungkan, dan selamat beramal






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja