Monday, January 11, 2010

Life make easy for Mak ciks

Lahir dan membesar di dalam zaman typewriter,TV hitam putih dan retro kelihatan klasik dan vogue.Tetapi kemajuan zaman IT,widget boom and sophisticated items menyebabkan bayi-bayi 70-an dan ke atas mengalami kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan kemeledakan teknologi baru.

BAsed on my experience,sistem canggih such as apply online,key in data,multiple-tasked mobile phone to Touch and Go system has benefited only gen Y(those born on 80's,90's and Millenium),tetapi pada the mak ciks sistem itu amat amat membebankan.Walaupun telah ke bengkel komputer banyak-banyak kali,time tu je ingat pastu lupa dah.

Setelah mengalami life experience with mak cik(and sometimes tend to be mak cik too)aku telah berjaya mengenalpasti beberapa masalah mak cik di era IT ni,dan alhamdulillah ada beberapa cara penyelesaian yang telah aku jumpa(telah diuji pada mak aku dan terbukti berkesan)

1.MASALAH MENGINGATI NOMBOR TELEFON SENDIRI

Pengenalan phone book di HP membuatkan para mak cik selalu terlupa no fon sendiri.Ini berbeza dengan golongan muda,di mana mereka mengingati no fon mereka untuk memudahkan mereka mempromosi no fon mereka di tandas dengan intro.."jejaka kesepian,sila hubungi 01*-*******).
Jadi apabila orang bertanya no fon,maka mak ciks akan terpinga-pinga..

Penyelesaian:
-Beli kertas label yang kecik2 yang macam nak tmpal kt glassware lab
-amek pen,pastikn dakwat permanent dan tk mudah luntur
-Tulis no fon anda di label itu
-lekat di belakang fon anda
-Apabila orang bertanya no fon anda,sila angkat henset dengan bangganya

*Problem No.1 Settled

2.Menggunakan komputer

Ini adalah antara masalah besar mak ciks.Yelah,transition from typewriter to computer made life difficult.Mak ciks akan berasa pening dengan berbagai butang,menu dan sebagainya.

Penyelesaian:
-anak-anak sila rajinkan diri buat manual untuk mak masing-masing.buku kat kedai tu kadang-kadang cam ha*** sikit,macam la semua orang dalam dunia faham istilah,"please reboot"..
-Manual itu harus dibukukan mengikut topik.
-manakala perkara asas seperti bukak komputer,bukak words,boleh ditampal di dinding sebelah PC.

3.Penggunaan internet

Mak cik cenderung untuk tidak begitu memanfaatkan enjin carian,mereka memilih untuk mengingat address bagi web2 tertentu.maka akan adalah addres:http://www.upu.my/.apabila tak dapat,maka mak ciks akan berasa tensen.

Penyelesaian:
-gunakan google chrome.interface agak mak cik-friendly(eventhough i'm a fangirl of firefox,but I found that chrome is much easier t0 mak ciks)
-PAstikan google sebagai homepage bg browser(yahoo too crowded with news bagai,memeningkan mak ciks)

4.Menguruskan badan

Mak ciks selalu berasa tensen kerana masalah berat badan setelah meningkat usia,dan metabolis semakin menurun.Apabila ini terjadi,maka suami ada kemungkinan akan menjeling-jeling awek hot sebelah rumah.untuk berdiet dan berjoging kadangkala agak payah dan takde masa.
Upah bibik?tak boleh.takut skandal okkkk

Penyelesaian:
-Pergi sebelah kanan blog ni,nampak iklan herbalife.send email kat address yang tertera,senang bukan.terbukti berkesan bukan sahaja untuk golongan muda malah mak ciks.SIla tanya mak saya yang telah turun 6 kg dan terpaksa mengecikkan baju beliau.
-Bercucuk tanam.boleh mengeluarkan peluh dan mendatangkan hasil.Untuk khidmat nasihat,boleh sertai program bumi hijau anjuran jabatan pertanian


Sekian sahaja khidmat nasihat untuk mak ciks.Saya akan berusaha untuk mencari lebih idea untuk menulis buku@artikel bertajuk seperti di atas,but more elaboration and point.hakhakhak

yours,

SYAZWANA ABU BAKAR

Mak CIks' protecter and advisor

4 comments:

aku mozu said...

hebat wana..

ilmu konsultan makin tinggi!

Sayer Best said...

if ada la job mak cik consultant,mesti saya nak apply

p/s:limited to mak cik2 bertaraf datin,atau paling koman,wife DO..

voltox said...

awk jumpa ayat "jejaka kesepian.." tu kat tandas lelaki ke perempuan tu..ehehe

apa pun tahniah..belikan la makcik tu pc untuk dia=p

Sayer Best said...

voltox:opkos la tandas pompuan.ada lak sye nak masuk tandas lelaki...eh jgn tak tau.makcik2 dah beli laptop tau.sony VAIO lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja