Wednesday, June 22, 2011

Quarter life Crisis

Sebelum ni aku ada pernah menulis mengenai Quarter Life Crisis.Tapi sangat ringkas kot aku menulis mengenainya,tak ingat selit-selit entri mana.Dah,tak payah susah-susah carik.Bukan setakat mid-life crisis aje okeh,ini sekarang krisis anak-anak muda,tambahan pula anak-anak muda baru bekerja.Ya la kan,sebelum ni sasaran kehidupan aku adalah berteraskan peperiksaan,ataupun exam oriented,tapi sekarang teknik membaca laju dan pantas mengingat serta mengira(Alhamdulillah,kelebihan aku kat situ) semata-mata yang banyak membantu aku semasa study,tidak cukup untuk membantu dalam dunia pekerjaan.Ya,aku memerlukan dan sedang belajar pelbagai ilmu dan pengetahuan yg bukan berteraskan exam semata-mata.Jangan lupa,PTK dah dimansuhkan ye.

Antara q-life crisis yang aku pernah baca dan jumpa di website wiki:


Alhamdulillah,ini aku tak rasa lagi.sayang nyawa kot
  • insecurity concerning ability to love oneself, let alone another person
Betul,kadang-kadang diri sendiri tidak terurus.Tidur tak cuci mata,pappp..tumbuh jerawat bermaharajalela di dahi jendulku ini.Masa untuk orang-orang tersayang pun banyak terpaksa di korbankan.
Untuk romantic relationship,ia agak betul.Aku macam banyak je abaikan 'orang itu' sejak akhir-akhir ini.Sexual frustation itu no komen sebab aku tak kawen lagi
  • disappointment with one's job
Aku bersyukur je dengan kerja aku.Mula-mula macam suck la sikit,tapi sekarang aku rasa macam dah bertambah OK la,walaupun still suck jugak kadang-kadang.Banyak benda yang luar silibus aku dah belajar.Colleagues pun ok je,bolehlah dibawak berbincang dan berkawan,serta berkongsi masalah-masalah peribadi.Kadang-kadang tengok wall kawan-kawan kerja swasta macam hot,vogue dan grand masing-masing,kawan dengan Jepun la,omputeh la,sedangkan aku berjalan bersama-sama Mamat Kelate,Minah Jowo,paling-paling international pun Mak cik clasner Indon.Tapi tu lah,jangan dilayan sangat perasaan jeles tu.Tumpukan aje pada kerja yang ada,dan perform.
Kih kih.Ini MEMANG TRUELY epic la weh punya statement.
  • tendency to hold stronger opinions
Erm.kadang-kadang pendapat dan pandangan aku agak goyah sikit.Lagi-lagi kena gertak dengan staff senior.Wehhh..mana pergi English debater SMAKJ johan debat negeri johor ni?????
  • boredom with social interactions
Tidak.Saya suka bersosial.Tapi ni bukan sosial gi clubbing gi pub tu.NI macam hubungan dengan kawan-kawan,orang pejabat,dan tak ktinggalan dengan akak tokey nasi ekrabu yang sedap giler depan opis aku.Tu la pasal duit makan tengahari aku tak lebih RM 3.50,sedangkan orang laen atas RM 4.Strategi beb,strategi.

  • loss of closeness to high school and college friends
Tidak..aku masih melepak dengan mereka lagi.
Wahahaha.Ini bukan setakat umur 23,umur 18 aku dah rasa dahhhh.Ini cara-cara takde study loan,blaja free,ujung bulan topup nak pau orang jugakkkk.BUsuk gile perangai.Ini lah akibatnya berbelanja tanpa batasan.Next gaji nak buat perancangan kewangan yang lebih berkesan.Ya,ini azam saya tiap-tiap bulan pada sehari sebelum gaji.Oh ya,dan nasib baik mama saya bermurah hati untuk tolong menyimpan wang saya,terima kasih mama.
Ini SELALU.Malam-malam balik kerja memang rasa kesunyian gila.Aku tegur sorang-sorang kt YM,FB chat bukan nak reply.Lonely weh aku,lonely!
  • desire to have children
AAh.Tengahari ni nak balik rumah officemate main baby.Nak ikut?
  • a sense that others are doing better than oneself
Telah dihuraikan dalam dissappointment with job.Dah la mereka sering mengutuk orang gomen.Wahahahahaha
Ini serius.Kadang-kadang aku pening nak deal dengan orang-orang yang memeningkan,lagi-lagi orang kilang tak pandai BM macamkan baru semalam kau mendarat dari tanah besar.Okeh,aku consider la speaking,jap lagi "zero" jadi "zelo","Itu product mau kasi import gi MAlibi sana"aku dok pernah atas dunia ni mana la letak negara Malibi,"Malibi mana?"."Ala,itu malibi punya tempat orang arab punya".Oh..Maghribi rupanya

NI salah sosial skil ke,salah kemahiran mendengar ke,boleh totally blame pada mereka.

Selain tu,ada beberapa benda yang aku perasan sedikit perubahan pada tabiat aku:

1.Dulu,aku tak pernah tidur tanpa tukar baju,kalau malas mandi sangat pun,aku akan cuci muka la.Tapi kelmarin,lepas Isyak aku selamba je landing konon-konon nak rehat la(aku balik rumah maghrib),jap lagi bangun dah pukul 4 pagi.

2.Dulu kalau makan dengan lelaki,aku selalu tak abes,Tapi sekarang dah macam lelaki dah aku makan,laju dan licin.Pengaruh rakan sekerja kot sebab aku selalu makan dengan dorang.Eh.tapi bukan makan suka-suka,poya-poya,tapi sebab selalu kena kerja sama-sama.

Itu aje kot.Wahahaha..BEstnya dapat meluahkan perasaan di blog sendiri.Eh,ni masuk simptom jugak ke.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja