Monday, February 06, 2012

Once you go black,you'll never get back

(maksudnya..kalau dah hitam tu,hitam jugak,pakai fair and lovely pun tetap takkan putih)

Eh tak..tak..sungguh kurang sopan bukan jikalau aku yang bertutur sedemikian...

Black yang aku maksudkan bukanlah black warna kulit,sebab aku bukan racist,dan juga bukanlah Black Mentor,sebab dia tak hot macam Remy,walaupun Remy tu agak 'black' jugak,tapi aku maksudkan adalah Black ini:


Sebenarnya aku takdelah poyo(Poyo=Proud Of Your Own) sampai post-post hendset apa pakai,mekap apa buat glowing,wishlist nak beli LV bagai,aku bukan begitu orangnya,Tujuan aku menulis mengenai Si Hitam Manis yang satu ni sebab ramai orang tanya,kenapa aku pilih dia,bukan Samsung Galaxy SII ke,I-Phone 4S ke,Sony Ericsson X-peria ke,dan ramai juga tahu yang suatu masa dahulu,aku suka menggelar pengguna Blackberry sebagai Poyo.Hahaha.Tu lah,mengata dulang paku serpih,mengata Blackberry orang,sekarang aku yang lebih.

Sebelum membeli beliau,aku telah membuat pertimbangan,survey-survey dekat internet,bertenggek dekat kedai-kedai henset,dan bertanya pendapa-pendapat kengkawan yang menggunakan smartphone.Kriteria aku semasa membuat pilihan sebenarnya cenggini:

1.aku nak handphone yang membolehkan senang aku nak online.nak retrieve e-mail,sebab selalu dapat e-mail mengejut,
2.Kamera dan sound BUKAN priority
3.Nak ada GPS
4.Game pun tak perlu sangat
5.Takdelah mahal tak hengat,aku ni kerja kerajaan je pun.

Setelah ditimbang-tara,akhirnya aku memilih Blackberry over I-phone dan samsung Galaxy.Not to say that it is the most perfect smartphone,tapi dia la yang paling fit dengan keperluan aku(minus the GPS la),sebab tu aku tak let go Nokia 5800 aku tu.

kalau korang tanya apa sebab aku pilih beliau adalah:

1.Harga

Ini sebab utama,dan buat pengetahuan Blackberry adalah antara handset termurah aku(tolak la Nokia 3310 masa sekolah menengah dulu).Aku tidak lah berani melaburkan duit yang sebegitu banyak untuk sebuah handset,sebab handset ni keep revolving trendnya.Zaman 2nd year aku beli Sony Ericsson W850 tu Rm1200 pakai duit Jpa,kejap je dah muncul yang lagi canggih.So,tak payah lah.

2.Plan Internet

Apa guna pakai smartphone kalau takde internet.Baik pakai 3310 camtu,ye tak.Buat pengetahuan,pelan internet Blackberry tak sama dengan smartphone lain,be it I-phone sekalipun,sebab blackberry pakai BIS(Blackberry Internet Sevice).

Oleh sebab aku pakai prepaid Celcom U-Pax saja,maka aku subscribe plan monthly advance(RM 25 sebulan dengan kuota 250 mb).Rilexla,kau bukan nak tengok youtube pun kan kat Blackberry tu.

Kalau pakai mobile broadband,kena banyak RM38(kuota 1Gb),tapi kan..aku pakai yang 250 mb ni kuota selalu baki dalam 190 mb,apa guna pakai banyak-banyak kannn.

3.Qwerty keyboard

Aku tak suka touch screen,sebab dah pakai nokia 5800.Cuba bayang kan screen tu berminyak-minyak dengan cop jari korang.Annoying okeh.Pulak tu jari gedembol gedembap,maka akan terhasillah typo yang sungguh memalukan.

4.E-mail on the go

Peh,ini best.Kau boleh je reply email serta merta walaupun masa tengah makan roti canai kat Restoran haji rosli.Ianya best,sebab dia style push mail.E-mail masuk macam sms,tak payah nak refresh-refresh bagai(macam HTC contohnya).Kiranya senang dan mudah kehidupan aku,sebab boss-boss aku sekarang style e-mail je.Pulak dengan kewujudan documents to go,time tu kalau ada form yang kena lengkapkan,zapppp serta merta aku boleh buat dengan senang dan mudah.

5.Social Networking

Ini best .Sebab aku gila FB,dan sekarang mula berjinak-jinak dengan Twitter dan Foursquare.Notification masuk macam mesej je.

6<instant Messaging

Ym?Whatsapp?GTalk?BBM?tak payah risau.semua lengkap.Pulak kalau ko jenis suka mesej oversea kan,ko bayang slalu 1 mesej dah 20 sen.Ni kau nak beramah mesra dengan no jauh-jauh pun rilex je.Semua dah include dalam package weiii

Itu je kot sebab aku memilih my baby ni..Dah-dah,jangan nak terpengaruh.Tapi kalau dah terpengaruh apa salahnya,sila bagi saya BB pin,boleh lah kita berBBM bersama-sama





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja