Thursday, May 07, 2009

Aku Malas nak cakap PAsal ni sebenarnya......

Inilah benda yang aku paling malas nak ulas sebenarnya..huuu..paling-paling bagus pun aku ngumpat kat cafe ke,ngumpat time borak-borak masa drive nak bagi ilang ngantuk ke..tapi hari ni aku macam bengang..hati aku de api-api sikit..tak banyak..sikiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit aje..

apa sebabnya???
Sila Lihat gambar di bawah


Klik untuk paparan lebih besar dan lihat pada benda yang aku highlight tu


Sebab apa aku malas cakap???

* dalam keadaan sekarang,kalau aku back up orang akan cakap..yelah U die..mestilah dia akan backup kannnnn..Takkan la tak sayang Universiti sendiri

* aku tak pernah belajar dengan lecturer itu..dan aku tak tau pembahagian markah itu...takde point nak mengumpat di sini..
setakat ngumpat versi

"kawan aku kata..."
"ada orang dah kena...."
Malas aku nak kutuk secara online walaupun aku dah dengar macam-macam cerita pasal tu..
Secara realiti takpe...hahaha(gelak dengan kejam)

* Aku tak pernah mengalami markah kesian itu okkkk..Memang la akn pointer aku agak ok la..TApi tau tak kenapa???Jam kredit yang Banyak itu sebenarnya support markah..DAn subjek-subjek arab itu yang tolong...KAlau korang kira..makin banyak jam kredit dengan pecahan yang kecil-kecil iaitu 2 jam bagi setiap subjek,ia akan menolong sebenarnya,even memang la cam seksa kan nak belajar..tapi itu boleh tolong kita..sebab aku ada asas SMA dulu..dan itu advantage buat aku.

.p/s:sila buat calculation sendiri..aku dah rasa dah sebab kat matrix..memang la subjek sikit tapi 1 subjek tu 6@7 jam kredit..so satu subjek ko jatuh..berapa banyak point ko kena tarik..contoh,even Kimia aku A,Tapi bio aku B-,pointer aku boleh jatuh sampai 3..tapi Kat USIM ni..walaupun aku still bodoh bio(biokimia..ade la kan name bio tu....) tapi kebengapan subjek yang berjumlah 3 jam kredit itu dicover oleh subjek lain yang juga berjumlah 3 jam kredit..so pointer tak jatuh banyak

* Kalau ada la markah kesian ni..aku rasa ramai la first class degree..aku tak payah belajar betul-betul..makan tidur je kannn..Apa kau ingat yang masuk sini bodoh-bodoh ke???kalau bodoh KPT tak akan amek buat masuk U??ada faham???Ala..ada je kawan-kawan aku yang pointer lagi rendah time matrix dulu yang masuk universiti-universiti 'berprestij' itu..Yang penting aku dapat masuk universiti atas usaha aku sendiri

Dan aku terpaksa mengulas isu ini hari ini..walaupun lebih lambat dari rakan-rakan lain

Aku mula-mula masuk sini pun macam tak puas hati jugak la kannn...ye la masa tu nama pun kolej universiti.Kawan-kawan masa matrix dapat universiti even result aku tak la teruk mana..3.30 ok..memang la tak 4 plet kannn tapi tak la jatuh sampai bawah 3
dan kawan-kawan yang time sekolah yang result kurang ok pun dapat universiti..
serius macam segan jugak..cz time sekolah dulu aku bukanlah seorang pelajar yang kurang ok..result SPM yang agak boleh dibanggakan la jugak..
Tak boleh blah mse ada la skoolmate aku cakap
"eh..Wana kt KUIM je ke"
Aduh..hina sangat ke????

dan MUET aku pun tak la teruk mana...standard je ngan sorang budak india yang asyik speaking 24 jam mse matrix dulu

Yela kann....
DAh la kolej universiti
BAngunan tak siap lagi lak tu
Pendaftaran pun kat stadium Tertutup NIlai je
Serius tak puas ati...
Apa la malang benar nasib time tu

TApi tu dulu..
Sekarang aku bangga aku still dalam aliran sains tapi dalam masa yang sama aku tak tinggalkan bahasa arab aku
Aku belajar Biochem tapi Aku still belajar Akidah ISlam,Akhlak Tasawwuf dan Ulum HAdis
I learn Genetic in english wa darastu madah Fiqh al 'ibadah FIll lughatil 'arabiah(Shida..kau tambah MAndarin pulak!!!)
Aku buat tesis dalam bahasa inggeris dan aku pernah buat research dalam bahasa arab(masa subjek Kitabah dulu)
Aku MAsuk lab Food analysis main HPLC dan dalam masa yang sama aku masuk makmal hadis takhrij rawi hadis

Kalau nak kata result aku tak berkualiti kerana lecturer bagi markah kesian di USIM
Itu kenyataan paling BEBAL
Sebab
Kebanyakan lecturer aku adalah bekas pensyarah dari universiti lain..dan mereka bukan calan-calang orang sebab
Lecturer Food processing aku ex dekan u lain
Sama la lecturer Ethics aku..ex dekan dari u lagi satu
Takkan la mereka selamba nak bagi markah kesian..tak gitu
KAlau tak berderetla dean list dan 1st class degree
tak perlu kitorang belajar dan takde yang kena repeat
Waima takde yang dapat C pun(takde la BIOCHEM aku dapat C+..amek ko aku reveal terus result aku)

aku pun rasa kalau aku tak masuk USIM ni aku akan jadi orang yang lebih teruk
CUkup la masa kat mtrx dulu...macam mana aku terpengaruh
Yelakan..budak sekolah agama tiba-tiba terlepas kurungan
Memang culture shock
Alhamdulillah..Allah tunjukkan aku jalan agar aku tak tersilap langkah
Bila aku tergelincir..Ada kawan yang akan tunjukkan jalan
KAt sini..orang yang pakai tudung labuh tidak rare..malahan mereka yang seksi itulah yang jadi
pelik
Dan anda tidak akan terjumpa wanita free-hair melainkan achi yang kerja sapu sampah,visitor dan lecturer BAhasa MAndarin je(sebab dia cina kannn)
Walaupun tak la syumul menutup aurat..tapi itu sudah satu permulaan yang bagus...
Aku sendiri pun Naik segan nak gi kampus tak pakai stokin...
Gi lecture pakai baju kurung@jubah je
Ada sekali aku gi lecture pakai baju kurung dan abes lecture terus cabut balik rumah
Jalan terminal 1 terjumpa la seorang schoolmate aku
Dia siap sound,"wah ko baik je pakai baju kurung gi shopping"
AKu balas la,"Aku baru balik lecture ni..tak sempat salin baju terus cabut balik"
Dan dia balas"eh..ko gi lecture pakai baju kurung???"
heh..memangla..aku kalau gi lecture pakai baju kurung@jubah@blaus labuh je
Nak masuk lab pun pilih-pilih t-shirt yang tak ketat dan menutup bontot
Time keluar jalan je dressup JAhiliah dan tidak memakai stokin..hahaha

memanglah atas dasar segan dan keterpaksaan
TApi pernah dengar tak orang kata
"keikhlasan bermula dari paksaan"
Insyallah..lambat laun..benda tu akan aku biasakan dalam kehidupan


BIARKAN mereka nak berkata apa...
Sebab
Rezeki di tangan ALLAH
Bukan di tangan lecturer itu
Bukan di tangan mereka yang mengata
Bukan di tangan mereka yang mendengar dari sebelah pihak sahaja
Bukan di tangan KOSMO

DAN buat kawan-kawan di USIM
Ini cabaran buat kita untuk kita diamkan mulut yang mengata itu
Bukan dengan kekasaran
Tapi dengan Jalan kesungguhan dan kebolehan

INsyallah..ALLah bersama-sama orang yang bersabar
Takde jalan mudah dalam menuntut Ilmu Allah

p/s:Ini aku warning awal-awal

aku sebenarnya dah banyak baca blog yang mengulas isu ini walaupun tak tau cerita sebenar..Tapi aku malas nak komen kat situ sebab aku hormat korang sebagai tuan punya blog itu..Blog tu ibarat rumah korang..lantak korang la nak kencing ke kat rumah korang sendiri..pandai-pandai la korang bersihkan dan blog ini adalah ibarat rumah aku dan aku tak suka orang kencing kat rumah aku.penat nak bersihkan okkkk...

Bukan bermakna aku tak boleh terima kritikan..tapi biar kritikan itu membina..kalau nak sanggah berkaitan benda yang aku tak boleh nak repair dalam entry ni..maka korang lawatlah web ini

DAn untuk pihak-pihak yang hanya membaca KOSMO je..cuba baca ini pula.Jangan biarkan minda anda tertutup

http://www.ady.drsiber.com/
http://zulkiflihasan.wordpress.com/2009/04/21/my-story-universiti-sains-islam-malaysia/
http://bro86.wordpress.com/

4 comments:

Willy said...

Tak boleh blah mse ada la skoolmate aku cakap.
"eh .. Wana kt KUIM je ke"
Aduh .. hina sangat ke ????

Janganlah gundah gulana, sy pun menghadapi perkara yg sama. Schoolmate masa Darjah 5/6 dan Tingkatan 1/2/3 yg aku terjumpa di Pasar Malam ckp kat aku ....

"aku ingatkan kau dpt U luar negeri tapi Kau dpt ITM je ?? ... aku ingatkan kau lebih berjaya drpd aku".

Mentang2lah dia dapat UTM Skudai. Mmg kat sekolah dulu aku pelajar harapan. Anak pensyarah lah katakan he he he. Aku ingat lagi subject Matematik -- aku sorang je yg btul semua pengiraan pembahagian.

Tapi bintang aku tak secerah mereka. W/pun memegang degree holder, sy cuma hampas di pasaran kerja.

mIsS pInKy...... said...

salam akak..
di usim bleh pkai shawl labuh x?

Unknown said...

Bole je dik asl tutup aurat, cume kne jaga warna klu xnk jd bahan huhu

Unknown said...

Bole je dik asl tutup aurat, cume kne jaga warna klu xnk jd bahan huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja