Friday, December 25, 2009

Kenapa saya suka tengok cerita Jepun?

Setiap orang dalam dunia ada minat masing-masing.Ada yang suka memancing,mengumpul setem atau bermain bola sepak.Begitu juga dengan saya.Hobi saya adalah menonton drama Jepun.Saya sudah banyak menonton pelbagai rancangan Jepun sehinggakan terlupa untuk mengulangkaji semasa musim peperiksaan.

(Kagum tak??Don't ever question why I got A1 in BM)

Intro macam bagus OK!!!Actually baru baca blog kawan-kawan aku yang berakhlak mulia.Kagum seyyyyyyyy ngan penggunaan Bahasa Melayu mereka yang hebat.Siyes orang dapat bezakan tak aku nak kutuk atau puji??

Entri ini khas untuk mereka yang pelik terhdap orang-orang yang suka tengok movie Jepun.Lepas ni tak payah la kutuk-kutuk kat YM ke.Eh,akak opis aku tak baca pulak blog ni.Takpe nanti aku bagitau.

Here we go!!!!

1.Variety themes

Aku adalah antara golongan yang kecewa setiap kali menonton drama Melayu di TV.Mana taknya,tak dato' Datin,cinta terhalang,budak bermasalah pastu insaf lepas mak bapak dia sakit@mati,rebut harta pusaka,etc..Kalau time raya mesti pasal mak kecewa anak tak balik kampung,pastu anak tu menyesal.

Kekecewaan aku agak terubat selepas menonton drama Jepun.Tema yang diutrakan adalah tidak tertakluk kepada sesuatu sudut aje.PAsal tukang masak,jenayah It,guru dan pelajar,dan pelbagai.

Ok,drama Melayu ada jugak yang berhajat untuk mengulas subjek-subjek yang agak rare.Tapi,in the end cinta jugak yang dapat priority,Contoh,cinta medic,well cinta 70%,medic 30%,Tapi kalau dalam drama Jepun,memanglah tema yang diorang guna nampak macam rare,COntoh dalam drama Yamada Taro,tema nampak biasa,anak org kaya kawan dengan orang miskin,pastu saling tolong menolong.Tapi dalam drama tu sendiri ada cerita sikit pasal biotech.
And the most interesting thing is they are manage to explain the important of Biotech in the most simple way(especially in plant biotech)

Jadi lepas ni kalau org suruh aku namakan kepentingan biotech,aku boleh jawab
"menyediakan makanan/tumbuhan makanan yang mencukupi untuk ramai orang"

2.Jalan cerita

Intro yang bernas,buat kita berfikir,flashback yang tak mengelirukan,klimaks yang suspen dan ending yang buat sama ada kita menangis kesedihan/tersenyum kegembiraan.no doubt..

JAlan cerita tak meleret.Just nice to explain the main point and not too short as it was filmed in rush.

Inilah sebab aku lebih prefer J-drama over K-drama.K-drama suka letak unnecessary plot.Ade je haa kne forward ngan aku.

owh,not to mention indonesian drama.Bila la haii sekar tu nak abes...

3.Lagu tema

Lagu tema yang sesuai dengan jalan cerita.bukan tangkap muat..Background music yang menjiwai cerita akan buat ko rasa excited nak tengok sambungannya.

4.Acting

Pelakon-pelakon pandai menjiwai watak.Macam contoh la,kau tengok Matsujun sebagai Domyouji dalam HanaDan,dan Matsujun sebagai Shin dalam gokusen,Ko tak rasa macam orang yang sama...kira watak tak stereotype.

5.Menyahut saranan dasar pandang ke timur

Seperti yang kita sedia maklum ye kawan-kawan,Dr Mahathir Mohamad pernah melancarkan dasar pandang ke timur,maka aku sebagai citizen yang bermisi dan bervisi menyahut cabaran dalam pelaksanaan dasar pandang ke timur,terutamanya ke wajah pelakon-pelakon yang kacak itu.*actually,pandang kat mana yang dr M suruh ni??


Overall,banyak drama Jepun yang menarik minat aku.Among the suggested:
-Hana Yori dango
-Maou
-Gokusen
-Yamada Taro
-oh currently downloading My girl,and looking for bloody monday and Hana Kimi.byk revew best katanya


takdelah aku kata dorang perfect sangat la kan.mungkin aku tak terkena lagi drama yang bosan..Harap takdelah ye

Mungkin satu mimpi@impian aku nak tengok kemajuan dalam industri drama Malaysia.Sory,nur kasih pun tak berjaya lagi pikat aku sepenuhnya

7 comments:

「dieyb」 said...

heh.
aku setuju sgt2 dgn reason2 ko.
especially yg ke5.
in fact. that's what i always tell people when i'm being aksed why i'm so into JPop & JDorama :P
&..
Bloody Monday & Hana Kimi mmg best :D

Sayer Best said...

dib tau tak mne lubuk2 nak beli cd j-drama murah?

Unknown said...

mari saya cadangkan...
kat Times Square tingkat 3...xtau nm kedai..duk tgh2 tgkt 3 tu...
tp mmg femes...sbb cd2 jepun up to date and murah gile2!!!!!!

citer jepun..jln cerita nmpak cam bese je...tp penceritaan dia sgt hebat!i liikkeee

Unknown said...

terima kasih terima kasih!!!!!!! akhirnya ku dah dapat idea utk tengok citer apa kat ubutbe...

Anonymous said...

saya bukan peminat J-Drama / K-Drama / atau apa2 jela cerita yang ada banyak episod. last time cerita J-Drama saya tengok Beautiful Life masa saya sekolah rendah, sampai menitik air mata (memang itu j-drama fav saya,dah tu je yang aku tengok,hee). Lepas tu saya dah jarang sangat tengok cerita bersiri2 sebab saya tak suka sangat spend banyak masa for 1 story. cukuplah tengok movie2 yang duration dalam 2 jam macam tu. so from what everything u said in ur entry is make sense, lagi bagus kalau entry ini dibaca oleh producer2 drama melayu dekat tv tu biar diorang buka minda, seriously aku pon geli nak tengok tv sekarang, korang pun boleh tahu kenapa.

facchan said...

i love this post.. me like jdrama too.. :)

and sy dpt rasakan.. anda suka kat arashi.. btol x? XD

Sayer Best said...

Facchanyup,avid fan of Arashi,and Matsujun is my ichiban..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja