Tuesday, January 25, 2011

Internet..net,,,net

Internet adalah salah satu ciptaan manusia yang saya kagum.Sebab dia best.zaman sekarang orang Asli duduk kt pedalaman pun dah pandai menggunakan kemudahan internet untuk berYM,FB dan sebagainya.

Hari ini aku ingin merepek mengenai revolusi internet.Eh,jangan bimbang,ini bukan entri-entri serius dan skema seperti 3 entri sebelum ini.Skema ke masalahnya??Ini entri Klasik Fm.Segalanya di sini menggamit memori.

Evolusi 1:Sekolah rendah

NI zaman -zaman aku sekolah rendah.Time ni Dr.Mahathir baru nak menggalakkan penggunaan internet di kalangan rakyat Malaysia.Lagu carta hits TV RTM masa tu adalah lagu oh IT..Sayang IT..Pelajari setiap hari..IT terkini.

Masa tu provider internet adalah JARING.Aku ketinggalan zaman time tu.Rumah pun pakai Windows 95.Internet haram takde.Tapi aku bajet-bajet bagus boleh pula tekan-tekan mana-mana button yang ada perkataan "Internet" kat desktop rumah.Last-last Jahanam komputer abah aku..Nampak sangat kecik-kecik lagi aku dah ada talent merosakkan harta benda..hahahahha

Time darjah 5,budak-budak laki kelas aku masa sekolah agama petang dah advance.ada satu hari masa cikgu tak masuk kelas,diorang berkumpul ramai-ramai dekat meja kosong kt belakang.Pastu muka teruja je masing-masing sambil gelak-gelak kemurun something.Nampak suspicious ni.Aku sebagai penolong ketua darjah pun busy body nak tunjuk gila kuasa lantas menghampiri diorang"

Aku:Korang tengok apa ni.bawak daun terup pergi sekolah apa
Budak laki:Eh takde-takde.Ni benda lain
Aku:cakap benda apa!
Budak-budak laki cepat-cepat cover benda yang diorang tengah tengok.aku malas nak layan dan balik tempat aku.Jap lagi member aku cakap

member:Awak...awak nak tau takk diorang kan tengah tengok gambar bogel E*** dengan L****(artis Glemer time tu.Kecoh jugak isu gambar diorang.Tapi time ni dok femes superimpose jugak.Eh korang jangan google pulak.Aku tak tanggung dosa korang )
Aku:Ye ke...eeeee....gelinya...mana diorang dapat.?
Member:Diorang amek kt internet 
Aku:eeeee...jahatnya internet tuuuuu

Aku kan naif.Masa tu aku dah takut dah nak bukak internet,takut keluar gambar bogel.

2000-2004

Time aku sekolah menengah.Time ni budak-budak diwajibkan ikut kelas komputer.Ada je belajar internet sikit-sikit.Time tu bendalah yang glemer adalah:

mIRC



Ni la kegilaan remaja time tu.Dok la kecoh bendalah chating-chating ni.Masa menengah rendah tak nampak la budak-budak ni kemaruk sangat.adala sikit-sikit diorang bangga dapat chatting dengan budak laki senior(Jangan salahkan kami.Sekolah aku dulu asing laki pompuan,sebab tu ada yang sedikit jakun).Pastu kalau dapat chatting dengan budak sekolah sains ke,sekolah teknik ke,kira dah upgrade abis latu.Dok bercerita dengan kawan-kawan.

ICQ

Sedara Mirc.tapi tak femes macam dia.Abaikan

2005-kini

Time aku dah lepas sekolah.Semua orang dah celik IT.terima kasih Tun Mahathir bawak kesedaran IT.Time ni la baru gila-gila kebangkitan dunia IT.Antara benda yang glemer adalah:

Friendster

First social network yang malatop kababoommm.tapi berapa ramai yang main friendster sekarang ni ek?Aku pun dah berzaman tak bukak friendster
Ni member matrix aku yang pengaruh aku suruh sign up.Ceh salahkan member pulak.Satu benda yang aku suka pasal Friendster adalah keboleh ubahan layout friendstr.Zaman ni aku suka gila edit-edit background friendster.Best gila kau.Letak lip lap lip lap.Semata-mata nak edit profile Friendster ni,aku sanggup blaja Javascript,HTML dan CSS.Gila kan???Pulak tu murah hati siap editkan profile kawan-kawan lagi.

kat Friendster ni jugak la aku start blogging..Yeah!!!TQ Friendster kerana mengenalkan aku ke dunia blogging.Tapi zaman tu tak aktif sangat update sebab hostel aku takde wifi,dan masa tu broadband tak diperkenalkan lagi.jadi time cuti dan gi CC je aku update blog Friendster.Nak tengok blog Friendster aku yang sengal itu?Boleh klik ----->Sini

Myspace

Aku jugak ada akaun Myspace.Tapi aku tak suka sangat MySpace ni sebab susunan layout dia serabut.Lepas tu ramai sangat orang-orang lucah dan budak-budak belum Baligh kat dalam Myspace ni.Malas aku nak layan.

Yahoo Messenger

Yahoo messenger ni sebenarnya aku dah main dari form 5 lagi.Tapi time tu tak ramai lagi yang main YM,so aku join international room dan chat dengan foreigner.bajet nak improve English la..Mana tak friendlist aku dari room tu,aku dha delete kot.

Time kat u barulah ramai orang buat akaun YM ni,dan bertambahlah Friend list aku.Senang dah nak bergosip sekarang,sebab ramai orang dalam list.Pilih saja yang berkenan,dah boleh la anda betukar-tukar pendapat,atau dalam erti kata lainnya ,mengumpat..

Blog


Aku main Blog ni tahun 2007.First Entri 11 May 2007,3 hari sebelum Birthday aku yang ke 19.Masa tu entri banyak yang copy paste je sebab bajet maju la ada blog kannnnn..Hahahaha..Tapi aku betul-betul menulis dalam ertikata sebenar,maksudnya tulisan sendiri tanpa copy paste adalah pada January 2008.lepas tu no turning back,dah jadik fanatik blog yang tegar dah.

Selain blogspot,ada banyak lagi medium pemblogan yang lain macam Wordpress(ni blogger domain sendiri pakai),livejournal(Peminat J-Drama mesti tau),Tumblr dan macam-macam lagi(ayat cover sebab tak tau contoh lain)

Facebook

Facebook ni glemer masa aku third year,dalam akhir 2008 la tak silap aku.Mula-mula aku rasa Facebook ni agak professional,tak macam Friendster yang dah macam taman permainan kanak-kanak.Tapi sekarang ni aku rasa Facebook ni pun dah cukup annoying,lagi-lagi dengan application yang pelik-pelik.Not mentioning the new profile.Itu siyes annoying!Orang tak nak hapdet,suka-suka hati dia je nak tukar.Aku Lempang karang Mark Zuckenberg ni.

Twitter

Ni ramai artis yang guna.Eh dato'Najib pun ada Twitter jugak tau.Hari tu twitter #Tanya Najib masuk trending lagi.Tapi rakyat malaysia betul lah.Pemimpin dah suruh tanya tu,tanya la batul-betul.Ni tanya merepek-repek.ada ke patut?

Ni sedikit pertanyaan orang-orang kurang cerdik ni(aku amek kt blog ariffshah)




Tapi aku tak berapa sangat main Twitter ni.Sebab aku tak reti.

Future Prediction

Aritu dengar cerita Facebook nak kena close.Tapi sebenarnya bendalah tu scam je pun.Tak payah la nak gabra kan.Terbaru aku dengar Dr Rozmey nak buat social networking ala-ala Facebook.Agaknya macam ni kot rupa paras dia:




Sumber Oh!Media



apapun,social networking ni ada baik dan buruknya.Boleh berhubung dengan rakan-rakan lama,bertukar pendapat,dan berkongi ilmu dan maklumat.Pandai-pandai la guna elok-elok,carik kawan,jangan carik lawan.Yang dah kawen tu pulak jangan mengada nak ngendeng-ngendeng aweks dan balaks yang baru.

Renung-renungkan dan selamat beramal.





.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja