Monday, May 16, 2011

Penyelamat negara hanya dan sentiasa seorang guru-Kamal Attarturk

Thanks to my brother,kerana mengepos quotes yang menrik ini.

Cikgu..
Aku rasa masa zaman kanak-kanak,kebanyakan budak bercita-cita menjadi guru.Tak caya ko tengok kad 001 sorang-sorang,dari darjah 1 sampai 6 tu mesti ada pilihan cita-cita,guru,cikgu atau ustazah.Okeh,Shahir lagi advance.Cita-cita dia nak jadi guru besar beb.
Aku dulu kecik-kicik,cita-cita aku adalah menjadi seorang ustazah.Typical budak-budak zaman aku lah.Budak zaman sekarang dah tak,cita-cita nak jadik artis je kot.

Kalau ko perasan,zaman sekolah rendah dan tadika lah adalah zaman kita menghargai guru.Imej guru yang terbayang dalam kepala hotak budak kecik adalah banyak duit,stylo dan pandai gler.AKu pernah argue dengan arwah abah aku masa darjah 5 ke 6,semata-mata apa yang arwah abah aku ajar adalah berlainan dengan cikgu math aku ajar.Eheh,sebenarnya sama je,cuma cikgu aku ajar jalan panjang,arwah abah aku ajar short cut.Kecik-kecik dah pandai melawan.Kiranya dalam pemikiran aku masa tu cikgu ni genius giler tahap baban,tak boleh disanggah pendapatnya,walaupun oleh ibu bapa sendiri yang juga guru.

Family aku adalah family cikgu,dari sebelah mak,the tradition started from my great-great grandfather,iaitu moyang mak aku.Atok aku cikgu,adik ebradik mak aku pulak 2 orang cikgu dari 4 orang.Sebelah abah aku 5 daripada 10 orang adalah cikgu.Cousins aku pun ramai cikgu.Kiranya cikgu ni adalah inheretance-job la dalam family aku.Sebab tu masa kecik aku sangat-sangat berminat menjadi guru.

Tapi,semakin lama,semakin aku besar,minat tu macam berkurang sikit demi sedikit.Nak kata ada minat lain,takde jugak.Lost in the track lagi.The last time aku bercita-cita nak jadik cikgu adalah masa form 5.Lepas SPM,aku memang dah hilang minat,even aku dapat tawaran maktab.Lepas matrix lagilah,takde langsung pilihan perguruan yang aku isi.

In short,aku memang takde passion untuk menjadi seorang guru.Hal ini kerana aku sedar diri yang diri ini kekurangan sikap sabar.Wahaha.Tugas cikgu ni,kalau ko perasan,memang nampak mudah,banyak cuti bagai,tapi di sebaliknya penuh kepenatan dan keperitan.LAgi-lagi cikgu zaman sekarang banyak je beban tugas urusan pentadbiran.DOuble penat weii.Aku nampak sendiri macamana parents aku berpenat lelah dulu.Tapi aku heran,kenapa la pulak ramai je cikgu sempat buat direct selling jugak.Wahahahah.okeh,bukan cikgu je k,tapi orang kerajaan memeang begitu.Wahahahah

Jadi,
Atas segala ketabahan,pengorbanan dan ilmu yang dicurahkan,Aku ingin mengucapkan selamat HAri guru kepada semua pendidik di seluruh Malaysia.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja