Sunday, November 02, 2008

Final:foya-foya vs fokus(3F)



di celah-celah timbunan lecture note bio mol ngan research method..aku terasa mataku mengantuk gila..fokusku makin kurang dan dengan tak bertata susilanya aku membuka laptop,tanpa memikirkan bahawa final akan menjelma esok..muahahaha

bila tengok komen fs kawan-kawan,blog posting mereka,etc,,mesti mengadu,'ala..takutnya nak final,mesti susah'..seramnya nak final,tak habis baca lagi..dan bermacam-macam sound effects yang menggambarkan final tu ibarat ikan jaws yang berada di laut,yang bila-bila masa akan menyerang dan membaham surfer-surfer yang berani mati

iN my humble opinion(ceh..bersopan la pulak)..aku bukan takut exam,tak takut pun..tak seram pun..cuma takut kalau tak dapat keputusan yang memuaskan(post-exam fright)..juga situasi tak tepat..oh betapa sistem peperiksaan ni membuatkan kita memandang gred adalah segala-galanya..termasuk aku pun..ngehehehe..memang gred tu penting,dan kita perlu takut tak dapat result best yang memungkinkan kita ditendang..tapi apa yang lebih penting kita perlu takut segala ilmu tu,yang kita belajar 1 sem tu,tumpah kat atas paper exam,pastu yilekkkk...

contoh,masa 3rd sem,aku amek subjek ulum hadis(kat usim dak sains pun perlu amek subjek agama,in arabic)..memang lecturer ada ajar pasal takhrij hadis semua tu,dan aku agak enjoy belajar tu,siap dapat A bagi subjek tu(ehem..nada-nada riak takabbur ujub lak..muahaha)..tapi macam magic,skill tu ilang after final..nape ek??mungkin tak diaplikasikan agaknya yang membuatkan ilmu tu hilang macam tu aje

kadang-kadang student tu tak faham pun apa yang dorng belajar,tapi juz hafal bulat-bulat lecture note..(aku pernah buat,ok.hehehe)dan bila tiba pada aplikasi,hafalan tu tak mampu nak membantu.situasi tu aku rasa berlaku masa aku blaja subjek untuk SMA dulu..belajar tafsir semua,tapi sekarang....

dan...benda-benda ni la yang membuatakan munculnya generasi exam-oriented,yang blaja pandai-pandai,PHD bagai..tapi akhlak serupa orang x belajar..contoh terdekat..aku sendiri..blaja food biotech,food science,microbe semua..tapi sental maggi ngn junk foods lagi,even tahu efek die pada kesihatan..hehehe..dan mesti korang pernah dengar jugak pasal doktor yang merokok..dan terbukti sekarang kos tak menentukan peribadi

atas sebab tu la..aku berfoya-foya dulu..sebelum menyambung fokus untuk study...hehehe...sebab pagi tadi aku mengamalkan breakfast yg sesuai untuk seorang food biotechnologist,iaitu semangkuk oat+roti wholemeal cicah minyak zaiton+segelas nescafe breakfast...kira mengaplikasikan la kononnye..hehehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja