Thursday, November 04, 2010

Lagu-lagu etnik yang aku minat

Ni arina la ni yang menyingkap kenangan lama.Nak kena ciuman hangat budak ni.Hahaha

1.Cokek Mok Bolot




lagu Ni acik a.k.a Hafeeza Zawawi yang ajar aku.Dorang set-set Kelantan ni rajin benar menggunakan vocab yang berbaur unik.Salah satu perkataan yang aku suka dengar ialah Bolok.
mereka selalu menggunakan perkataan itu kepada Acik.So,aku macam terpikir,eh apakah maksud perkataan ini.Sampai satu tahap,aku gi tanya sorang budak kelas aku jugak(Muzakkir) tentang maksud perkataan ini.Beliau tergelak dan berkata,Bolok itu tidak boleh digambarkan dalam perkataan.

Oleh kerana aku bengang semua Kelantanese takmo explain perkataan Bolok kat aku,aku set Ringtone lagu ni kat Acik setiap kali beliau call.

Tapi......
Satu keajaiban berlaku.semasa satu kelas kat Lecture hall pulak tu,beliau pergi call aku,dan paling UNBELIEVABLEnya,aku tak silent henset!!!!

Apa lagi,serta merta aku jadik selebriti kat dewan Kuliah.Nasib baik aku dianugerahkan muka setebal simen,telinga sekeras kuali dan gaya selamba ala superstar(eh adakah similariti antara mereka),aku buat2 carik mana arah bunyi tu jugak,konon-konon tak tau la.

Good job!Good Job!

Err..anyone tau maksud sebenar Bolok di sini?

2.Ayam Den Lapeh



Lagu ni aku dengar masa bila tah,seraya aku tertarik dengan melodi lagu ini.Sebab macam klasik macam mana tah.Nenek Anita Sarawak pulak tu nyanyi.Vogue you All!!!Berkat air wuduk katanya.

Eh,cakap pasal Anita Sarawak,dulu adik aku yang mana tah,kalau tengok Anita sarawak ni perform kat Tv,mesti dia panggil mak aku cakap,"mama,mama,tengok sini.orang tua perasan muda ni nyanyi"
Kelas kau!!!!

Untuk pengetahuan jugak,aku pernah jugak karaoke lagu ni.Cuma pronunciation aku tak sehebat anak noghori sejati la.Oleh kerana aku mahu menyanyi lagi lagu ini lain hari,aku kena perbaiki pronunciation aku ni.ada anak-anak Negeri Sembilan sejati nak tolong.boleh2..

Kriteria utama:
-Berperwatakan dan berpenampilan seperti Aidil Zafuan &Zaquan Adha.

Kau mampu?????

3.Lagu banjar,Siti Ropeah



lagu ni kalau kawen ke majlis orang banjar,ada la beberapa kali aku dengar diorang main.Eh lupa lak nak cakap,aku ni banjar,tapi kada bisa barsurah banjar.Wakakaka

Err..lagu ni pasal laki ni berkenan dengan sorang pompuan,rupa manis,tapi nak B**** ganal..Err..maksud carik sendiri.aku nak buat2 tak tau..Hahahha..

Eh,kalau korang terjumpa maksud ke lirik bukan2 masa search lagu ni,aku tak bertanggungjawab k..hahahaha

4.Lagu jawa(dipetik dari ceramah ustaz  Akil Hayy



Aku ni tak la berapa berkenan dengan dia ni.Tapi aku admit la suara dia sedap,dan err dia agak ada rupa la jugak.Kira no wonder la Si Waheeda wassini tu boleh terpikat.hahaha.

Lagu ni banyak pengajaran sebenarnya,pasal kesungguhan orang2 Jawa masa berhijrah ke Tanah Melayu,makna yang lain aku tak tau sangat.

hehehe..anda ada lagu etnik yang best untuk dikongsikan?List meh.aku nak donlod

4 comments:

「dieyb」 said...

bolok?
err..dalam bahasa baku gapo ek? *garu-garu kelapa*

Najihah Kaspin said...

err...adek ko memang kelass gitu....hahaha...

salawar kantat babaju singkat talihat pusat aku lalu tapikat~~~...awwww!!..wahahaha....

Sayer Best said...

dieyb:Napa org Kelantan begitu susah nak translate perkataan bolok tu ya..hahaha

saya:wakakaka..Siti Ropeah itu adalah gadis hot okehhhh..ala ala fasha sandha kot

voltox said...

bolok tu mcm kelam kabut mksdnya..awk nampak bolok..blog ni pn sket2 nampak mcm bolok..hahah

apa pun sy tak pasti maksud sbnr..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers-Yang ikhlas sahaja